نکته هایی قابل توجه همنوردان

با کوه نشینان چگونه رفتار کنیم،

1 – در برخورد با روستانشینان ، عشایر و چوپان ها رعایت احترام و ادب را مد نظر داشته باشید . به ویژه در سلام دادن به ریش سفیدان همیشه پیش دستی نمایید . از آنجایی که این گونه افراد به کوه نوردان به چشم شهرنشینان و افراد با سواد نگاه می کنند ، انتظار رعایت آداب و معاشرت بیشتری را از طرف آنها دارند .

2 – هنگام عبور از داخل روستا ، از شوخی کردن با هم نوردان جداً پرهیز کنید و باید در نظر داشته باشید که ورود شما به روستا به ویژه در لباس و تجهیزات کوه نوردی که معمولاً رنگهای شادی نیز دارند ، کنجکاوی جمعیت روستایی را برانگیخته می کند و حرکات و رفتار شما را در زیر ذره بین قرار می دهد .

3- از عکس گرفتن و فیلمبرداری داخل روستا ، بدون اطلاع از فرهنگ و آداب و رسوم منطقه ، خودداری نمایید .

4 – از پوشیدن شلوار کوتاه و زیرپوش رکابی در داخل روستا یا هنگام عبور از کنار چادرنشینان پرهیز کنید .

5 – هنگام برداشتن آب از چشمه ها و قنات های داخل آبادی سعی کنید از افراد مسن و با تجربه گروه جهت آوردن آب استفاده کنید . ( از آنجایی که وظیفه آب آوردن و شستن لباسها و ظروف بر عهده دختران جوان می باشد این محل ها در بیشتر اوقات روز به زنان و دختران اختصاص دارد )

6 – از ورود به کشتزارهای گندم و علفزارهایی که در انحصار افراد قرار دارند جداً خودداری کنید . در صورت اجبار از مرزهای موجود بین قطعه زمین ها استفاده نمایید . باید توجه داشت درآمد روستاییان مناطق کوهستانی معمولاً بسیار پایین بوده و تنها راه درآمدشان چند راس گوسفند و همین مزارع کوچک می باشد .

7 – در برخورد با سگهای گله نباید سر به سر آنها گذاشت و آنها را عصبانی تر کرد زیرا در این صورت نارضایتی صاحب گله را نیز فراهم کرده اید . در مقابله با سگهای وحشی از خود چوپان یا صاحب سگ کمک بگیرید .

ستاد اطلاع رسانی و پیشگیری از حوادث کوهستان

کار گروه جستجو و نجات هیئت کوهنوردی استان آذربایجان شرقی و شهرستان تبریز

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *