معایب کوهنوردی و راه پیشگیری از خطرات

کوهنوردی بسیار لذت بخش و مفید است، اما خطرات و معایبی هم دارد که احتمالا کسی به شما نمی‌گوید. بنابراین بهتر است با آگاهی کامل سراغ این ورزش بروید. از جمله معایب و خطرات ورزش کوهنوردی عبارتند از:
1- مهم‌ترین خطر این ورزش مربوط به حوادث کوهستان است که اغلب اوقات در پی بی‌احتیاطی کوهنوردان و عدم رعایت موارد ایمنی رخ می‌دهد. خطر سقوط یا آسیب‌دیدگی همیشه وجود دارد و بنابراین برنامه‌های صعود باید فقط تحت نظارت متخصصان و تجهیزات ایمن انجام شود.

2-خطر دیگر سرمازدگی است؛ اگر در فصل زمستان و پاییز به کوهنوردی می‌پردازید بایستی حتما تجهیزات و لباس مناسب فصل تهیه شود و حتما با کوهنوردان با تجربه همراه شوید. پیش از صعود آب و هوای منطقه را چک کنید و درصورت احتمال شرایط جوی نامناسب مثل بارش سنگین برف، وزش باد شدید و کولاک، سقوط بهمن یا مه‌آلودگی حتما سفر را لغو کنید.
3-کوهنوردان بیشتر در معرض سوختگی با آفتاب هستند؛ چراکه مدت زیادی زیر خورشید هستند و اشعه ماورابنفش در ارتفاعات بیشتر از دامنه‌ها و سطح شهر است. همچنین درصورتی که مسیر کوهپیمایی از برف پوشیده باشد، اشعه‌های ماوراءبنفش مثل آینه به شما منعکس می‌شود. راهکار پیشگیری از این سوختگی‌ها (که گاهی خیلی شدید می‌شود) استفاده از کرم ضدآفتاب مناسب کوهستان و عینک‌های آفتابی برای محافظت از چشم است.
4-کوله‌های خیلی سنگین و یا کوهپمایی‌های خیلی طولانی کوهنوردان تازه کار را دچار کمر درد می‌کند. کوله شما باید یک پنجم وزن شما باشد و بدن شما حتما برای مقدار شیب مسیر و مسافت از قبل آماده باشد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *